Rahmaniyah mesél
Rahmaniyah Horthyt sok más néven is ismerik Magyarországon: Ilona asszony,
Edelsheim-Gyulai grófnő, Horthy Istvánné, kiskormányzóné, viszont subudosok
ezrei világszerte Rahmaniyah-ként ismerik őt. Noha egy ilyen soklodalú
személységtől sok mindent érdekes lenne megkérdezni, ebben az interjúban
kizárólag a subudos témákra összpontosítottunk. Rahmaniyah már több, mint
ötven éve aktív Subud-tag. Többször volt nemzetközi segítő, számtalan
csoportot látott már, és Bapak és Ibu Rahayu közelében is sokszor előfordult.
Ez az interjú tehát főleg Subud-tagok számára készült: az érdeklödőktől előre
is bocsánatot kérünk, ha olyan dolgok fordulnak elő benne, amik Subud-tapasztalat
nélkül esetleg nem világosak.
Mikor és milyen körülmények között látta először Bapakot ?
Én Angliában, Coombe Springsben találkoztam először Bapakkal, amikor ő
másodszor jött Európába. 57-ben jött először és 59-ben, amikor másodszor
jött, volt az első Szubud világkongresszus. Arra tudtam - szerencsére - én is
elmenni. Ott láttam először Bapakot, de akkor persze még személyes
beszélgetés nem volt. Akkor már több országból gyűltek ott össze Szubud
tagok. Bapaknak volt egy külön kis lakás fenntartva, ahová pesze az a
rengeteg ott lévő Szubud tag nem mehetett be.
És mi volt az első benyomása Bapakról, amikor először látta meg?
Az volt az érzésem, hogy emberileg nagyon nyílt és kedves. Nem volt komoly,
tanárszerű - és nem volt nehéz - sőt kellemes a közelében lenni. De tudom,
hogy voltak olyanok is akiknek nehéz volt Bapak közelében lenni.
Tudott vele személyesen beszélgetni a későbbiekben?
Igen, később többször volt erre alkalmam.
Milyen volt Bapakkal beszélgetni?
Nagyon jó volt. De nem volt persze olyan mindennapi üres beszélgetés.
Rendszerint volt valami komoly kérdés. Én tulajdonképen sosem akartam
kérdezni, de Bapak mindég nagyon bölcs dolgokat mondott - és nagyon
kedvesen. És humoros is volt: a nevetése nagyon ragadt az emberre.
Sok időt töltött Csilandakban - milyen volt a mindennapi élet Bapak mellett?
Nagyon kellemes és tanulságos volt. Csilandaknak egyáltalán gyönyörű
atmoszférája volt. István fiam élt ott a családjával. Egy kis lakásban laktak,
nagyon szerényen, ahol azonban nagyon kellemes volt az együttlét. Én
minden évben ellátogattam oda, amíg ők ott éltek - és ő 22 évig élt ott! A
férjem - aki nem volt Szubudban, de azért elfogadta, hogy van benne érték -
mindég elengedett - és azt mondta, hogy minden évben legalább hat hétre
mehetek Indonéziába, hogy a családommal legyek. Én persze mindég a
Ramadan hónapot választottam, mert ott együtt böjtöltünk és legalább nem
volt nehéz a férjemnek, hogy otthon egy hónapig nem étkezem vele.
De milyen volt ott az életrend? Gyakran jött össze a Szubud társaság?
Gyakran volt alkalom összejönni - ha Bapak beszélt hozzánk akkor mindenki
együtt volt - és hogyha votak kérdések az ember elment Bapakhoz vagy a
feleségéhez - vagy egy segítőhöz.
És ez mennyire volt könnyű? Csak úgy be lehetett menni Bapakhoz,
bekopogni és kérdezni?
Nem, az ember megkért, vagy egy segítőt, vagy Bapaknak egy családtagját,
hogy tudják meg mikor lehet oda menni. Nekem nagyon ritkán volt kérdésem
Bapakhoz, ritkán mentem oda. Viszont olyan sokat kaptunk - volt mit
feldolgozni - kipróbálni!
És miket hehetett tanulni Bapaktól?
Például egy nagyon fontos tanulság nekünk ahogy Bapak cselekedett
Indiában. Legjobb, ha elmesélem az eredeti történetet amiből én sokat
tanultam. Amikor Bapak Indiában volt látogatóban, egy angol Szubud tagnál
volt elszállásolva, akinek a felsége indiai származású volt. Amig Bapak és Ibu
Sumari ott tartózkodtak, a feleség csak ritkán jött latihánra és mindenfélét
kifogásolt, kritizált. Mielőtt Bapak és Ibu elutaztak, azt mondta Bapak a
feleségének "Most menj és kérj tőle bocsánatot hogyha netán valamit
helytelenül csináltunk és megbántottuk". Ibu azt mondta: "De én ne csináltam
semmit!" "Nem baj, - mondta Bapak - menj és kérj bocsánatot." Ibu oda ment
és azt mondta "Ha esetleg csináltunk valamit ami nem volt helyes, bocsánatot
kérünk." Hát, ez az angol házaspár (akit én is jól ismertem) ettől a naptól
kezdve életük végéig olyan hűséges hívei lettek Bapaknak, hogy az hihetetlen!
Legalább egy ilyen esetet meséljen el!
Na jó, hát elmondhatom azt, hogy amikor mint nemzetközi segítő Dél-
Amerikában voltam, végig utaztuk majdnem az összes országot - és amikor
vissza jöttem Angliába, mind a nemzetközi segítők összejöttünk
megbeszélésre. Akkor mondták nekem, hogy kaptak egy levelet Dél-
Amerikából, egy nőtől, amely szerint én okoztam az ő minden baját: hogy a
férjét elbocsájtották az állásából stb.stb. és mindezt én csináltam! Az ő férje
közzé fogja tenni minden Szubud újságban, hogy megtudják micsoda
lehetetlen egyén működik mint nemzetközi segítő!
És Ibu Sumarival (Bapak első felesége) volt személyes kapcsolata?
Igen, volt vele személyes kapcsolatom, Ő velem különösen kedves volt, nem
tudom miért. Néha oda hívott magához - ahol egy szomszédos szobában volt
egy zongora - és kért engem, hogy jöjjek oda zongorzázni. Akkoriban még
zongoráztam, és elmentem oda, csakhogy a zongora kemény volt - nagyon
kellett ütni, ami nem volt könnyű! De Ő nagyon szerette hallgatni és közben
elkészített és hozott egy tányéron ételt ( persze nem a Ramadán alatt) amit Ő
főzött - ez mindég olyan sok volt, hogy azt hittem nem tudom megenni - de
gyorsan elfogyott! Volt valami kellemes tartalma.
Ibu Sumari is egy fontos segítő volt Bapak mellett?
Igen, természetesen.
De mennyire különbözött a szerepkörük, a működésük?
Ezt nehéz megmondani. Nem volt meghatározva hogy kihez milyen kéréssel
menjenek az emberek - Szubudban ilyen nincs, nincsenek szabályok - érzés
vagy "megkapás" szerint cselekszünk.
De a nők mégiscsak inkább az Ibu Szumarihoz mentek kérdésekkel?
Nem, Bapakhoz is mentünk kérdésekkel.
Például, nekem volt az a problémám, hogy akkoriban az angol férjem nem
tudta, hogy hogy álljon Szubudhoz. Mindig azt mondta: "annyira szeretem a te
hitedet, hogy te csinálhatsz amit akarsz." De közben, mikor én nem voltam
otthon - Indonéziában voltam - elhatározta, hogy ír Bennettnek, akivel
megismerkedett egyszer, és megkérdezte, hogy mit csináljon, merthogy én
azért mentem Indonéziába, mert deprimált állapotban voltam és a fiam
ajánlotta, hogy menjek Indonéziába, mert ott majd minden megoldódik. Nem
tudom miért kérdezte Bennettet, aki már akkor elhagyta Szubudot, de Bennett
azt javasolta, hogy mondja meg a feleségének, hogy egy évig ne latihánozzon!
Azt gondolja az autóbaleset valamiféle büntetés volt ?
Nem! Sőt! A férjemnek az volt az érzése - mert ő vezette az autót - hogy
megölhetett volna. És akkor azt mondtam neki, hogy " tudom, hogy nem akarsz
megölni, de hogy nem akarod, hogy latihánozzak, ezt most már nem lehet !
Akkor azt mondta, "rendben van." Így megoldódott ez a probléma, és folyton
javult a helyzet. Mert azután a férjemnek még látomásai is voltak, szóval
teljesen elfogadta Szubudot.
Ibu Szumari nem adott tanácsot, hogy hogyan tudna segíteni a férjén ?
Igen, de a tanácsot nem nekem adta, valaki másnak, aki nekem elmondta - és
nekem nagyon segített. Én akkor nem tudtam, hogy az angol férjemnek az
anyja iszákos volt, szegény. Neki öt fia volt és mindegyik többé-kevésbé
örökölte - szóval nem az ő hibájuk volt... Amikor összeházasodtunk, férjem
egyáltalán nem ivott semmit; de amikor áthelyezték az ő ezredéhez, ahol sok
cocktail-party és ivászat volt, akkor elkezdett inni. És ez nekem egy nagyon
nagy nehézség volt természetesen. Akkor megismerkedtem egy dél-afrikai
Szubud nővel, aki azt mondta nekem, hogy a férje súlyosan iszákos volt, és
megkérdezte Ibu Szumaritól, hogy mit csináljon. Ibu Szumari azt mondta neki,
hogy számítsa ki, hogy a férje a hét melyik napján született - és azon a napon
böjtöljön. Ezt tanácsolta Ibu. Azt mondta a dél-afrikai nő, hogy ő ezt megcsinálta
és hogy nem fogom elhinni, de a férje nem iszik semmit, teljesen elveti az
iszákosságot, sőt ha valaki megkínálja itallal, azt mondja, ne adj nekem, mert
én iszákos voltam. Mondtam: hát ez kell nekem !
És kipróbálta ?
Kipróbáltam, hihetetlen eredménynyel.
A férje tényleg rögtön letett az ivásról ?
Nem, az lassabban ment. Nekem nem volt akkor szabad böjtölni ... az
iszákosság ilyen dolgokat hozott - de lassan minden megváltozott. Ott
kezdődött rögtön, hogy én kiszámítottam, hogy a férjem szombati napon
született, tehát szombaton kellett nekem böjtölni. Gondoltam, mit fogok csinálni,
mert a férjem minden reggel bejött két csésze teával, "early morning tea", ahogy
az angolok mondják. Első szombaton bejött két csésze teával és én azt
mondtam: "én máma nem fogok teát inni és nem is fogok máma enni". És ez
volt már az első csoda, hogy nem szólt egy szót sem, mert hát nem volt szabad
nekem böjtölni. És egész nap nem szólt erről egy szót sem, adtam neki enni, én
nem ettem, de ő nem kérdezett, és én nem mondtam semmit... Következő
szombaton reggel kettő helyett csak egy csésze teával jött be! Azt hittem, hogy
elájulok! Komolyan mondom: olyan hihetetlen dolog volt! És attól kezdve minden
lassan megváltozott - nem egyik napról a másikra - de hihetetlen módon. Ezek
olyan dolgok, hogy nagyon nehéz el is képzelni. Én viszont megtanultam,
hogyha Bapak valamilyen tanácsot ad - nem gondolkozni, csinálni.
Ibu Szumariról - aki 1970-ben halt meg - alig tudnak valamit a mai
szubudosok...
Most Ibu Rahayu van előtérben, természetesen.
De amikor Bapak és Ibu Sumari elutaztak egyszer - azt hiszem, Angliában volt -
kimentünk a repülőtérre, elbúcsúzni tőlük. Amikor ők már átmentek a rendőri
kontrollon, odaszaladtam ahol még lehetett volna őket látni. Amikor elmentek
mellettem, láttam, hogy Bapak valamit szól Ibunak, aki akkor megállt, felém
fordult és hívott, hogy jöjjek oda. A rendőr nem szólt semmit. És akkor megölelt
és átölelve ringatott... ringatott... és nem értettem, hogy miért, de ő röviddel
ezután meghalt és ez egy búcsú volt... Nagyon szép búcsú volt.
Ibu Szumari lányát, Rohanawati-t is jól ismerte?[Bapak fogadott lánya]
Rohanawati nagyon értékes volt: sokat segített! Segítő volt, sok jó tanácsot
adott - gyönyörű teremtés volt. Egy történetet elmondok róla: mikor a menyem
másállapotban volt, ott volt Indonéziában. Egy nagy vacsora alkalmával, az
asztalon volt egy csomó étel és volt két tál, amely teljesen egyforma volt.
Amikor a menyem odament az asztalhoz és nézte, akkor odament hozzá
Rohanawati és rámutatva az egyik tálra azt mondta, "ebből ehetsz, de a
másikból ne egyél". Aztán - közben valaki szólt valamit a menyemhez és ő
elfelejtette, hogy melyik tálból ne egyen, de vett az egyikből - kinyílt a ház ajtaja
(mert a vacsora a kertben volt) és szaladva jött Rohanawati: "nem abból,
mondtam neked, hogy ebből egyél!" Szóval ilyen sok belső ereje és meglátásai
voltak...
Meg tudná egy kicsit bővebben magyarázni, hogy mi volt a probléma a másik
étellel, és hogy Rohanawati mire volt ott érzekény?
Pár szóval nem könnyű ezt megmagyarázni, de aki latihánozik az tudja, hogy
evés, főzés - és minden egyébb tevékenység előtt jó lecsendesedni (példa a
étkezés előtti áldás). Mert ha haragos vagy szomorú aki főz, van rá példánk,
hogy az kihat arra aki a főztjét megeszi.
És találkozott ott, Indonéziában, a Bapak közeli segítőivel - példáúl Varindra
Vittachival?
Varindrával nagyon jó barátságban voltunk. Minden négy évben, amikor
világkongresszus volt, mindég őt választották meg elnöknek. És Ő már nem is
akarta, de akkor Bapak megint megválasztotta. Azt mondta nekem hogy ha
Bapak akarja, akkor mit csináljon... el kell fogadja.
Még a Bapak titkárságáról szeretnék kérdezni: Pak Szudarto, Prio Hartono és a
többiekről...
Szudarto egy nagyon erőteljes valaki volt. Nagyon sok tanácsot adott a
tagoknak, úgyhogy voltak akik inkább hozzá mentek mint Bapakhoz, pedig ez
nem volt helyes. Tudok egy tagot, például, aki Portugáliában él: ő amikor
eljöttünk Indonéziából, nem Bapaknak a képét hozta magával, hanem
Szudartonak a képét. Lakásában feltette díszhelyre, de aztán sajnos nem is
egész jól végezte, a Szubudot otthagyta...
Mit tudott ez a Pak Szudarto?
Szudarto jól tudott tanácsot adni, ez biztos. Csilandakban volt háza és sokan
mentek hozzá beszélgetni. Főleg férfiak. Jó tanácsokat adott, de némelyik
ember aztán valahogy túlságosan rászokott. Pedig Szudarto szerény, kedves
ember volt.
Ennek nagyon nagy veszélye van a Szubudban! Az ember könnyen lehet guru.
Ez persze nem helyes. Guru csak ott fent van. Ha valaki azt hiszi, hogy ő
tanácsadó, az már nem egészen jó...
De azért van olyan dolog, hogy jó tanács...
Na jó, arról beszélni, amit átéltünk, azt persze kell is. Különben miért kellene
ötven éve a Szubudban lennem? - ha valamit kérdeznek tőlem... és ha
tapasztalatból tudom a választ, kell hogy elmondjam, hogy tudják a tagok,
milyen az eredmény ötven év latihán után... Ha nem lenne semmi, az szomorú
volna...
És Ibu Rahayu-val mennyire van jóban?
Ibu Rahayuval? Nagyon jóban vagyok! Ahányszor ott vagyok, mindig nála
lakom... Ő Bapak képviselője - és ezzel azt hiszem minden meg van mondva!
Az Ő beszédei nagyon hatásosak. Sok természetfeletti élménye is volt.
Szerényen, de mindenről mesél.
Mekkora teher a számára, hogy sok szubudos tőle vár útmutatást ?
Néha sok neki...
Neki is volt valami misztikus élménye, amiután ő lett a Bapak folytatója?
Igen, volt több is...
Talán most is vannak?
Ezt nem tudom! De gondolom biztosan...
De beszél róla?
Mindenről beszél. Nagyon szépen beszél - a segítőkhöz, a csoportokhoz -
sokat lehet tőle tanulni...
A könyvében azt írja hogy már az első latihán után úgy érezte hogy ez valami
óriási nagy dolog, amit már nem fog abbahagyni soha. Azóta soha nem volt
kétsége? Ha volt, hogyan küzdötte le?
Nem helyesen idézed amit a könyvemben mondok a megnyitásommal
kapcsolatban. Én azt írtam: "Nem tudtam megfogalmazni, hogy miért, de
bizonyos voltam benne, hogy bármi történik, ezt (a latihánt) folytatni fogom".
Ki volt a megnyításánál?
Az én megnyitásomnál csak egyvalaki volt - akkori nagyon jó segítő - Mariam
Kibble. Tudnillik, én azért mentem oda [Coombe Springsbe], mert meg akartam
tudni, hogy a fiam mibe keveredett bele. Ő mindig azt mondta nekem: "Mama,
ezt nem tudom megmagyarázni, neked oda kell menni." A fiammal mindig
nagyon jóban voltunk, szerencsére, mindent megbeszéltünk, szóval, elmentem
oda. És ott három női segítő ült körülöttem...
Ki volt az a három?
June Sawrey-Cookson, Margaret Wichmann és a harmadik neve most nem jut
eszembe - szóval három jó segítő volt. És Margaret Wichmann csukott
szemmel ült ott, és gondoltam: "miért ül így csukott szemmel?" a többiek pedig
sokmindent kérdeztek tőlem. Csodálatos módon, amiket én mondtam, az egész
furcsa volt nekem. Például kérdeztek a vallásomról, mondtam, hogy nagyon
szeretem a katolikus vallást, de tulajdonképpen mindig ugyanaz és nincs az az
érzésem, hogy eredményt hoz... Szóval ilyesmiket mondtam - csodálkoztam
magamon is, hogy miket mondok. Egyszerre csak Margaret Wichmann kinyitotta
a szemét és - nagyon aranyos mosolya volt - rám mosolygott, bólintott a
többieknek és kiment. És akkor azt mondták, ha meg akarom kapni ezt a
kontaktust, hát megkaphatom. Ez az, amit a fiam kapott? kérdeztem. Igen! Na
hát akkor mennjünk, mondtam! És akkor Mariam Kibble volt ott egyedül mint
segítő az én megnyitásomnál. És semmi különöset nem éreztem, de olyan belső
béke jött rám, hogy mikor abbahagytam, akkor az volt az érzésem, hogy ezt
örökre kell csinálni. Olyan belső békét éreztem! És utána azt mondták nekem,
hogy Bapak azt mondja, hogy "légy szorgalmas a latihánnal, mert akkor minden
megadatik neked". Mondtam, "a minden az sok! Érdemes megpróbálni!" És ez
az ami tulajdonképpen soha nem hagyott el engem, hála Istennek, mert ötven
év latihán után mondhatom, tudom, hogy Bapak mit értett azalatt hogy akkor
"minden" megadatik. Mert nekem van egy olyan belső békém, amit semmi nem
tud megingatni. Ami egy nagyon nagy dolog... Ez nekem igazán minden...
Szóval, ezt tudom mondani és ezt tudom a Szubud tagoknak ajánlani, hogy
bármit csinálnak, ne hagyják el a latihánt! Olyan ez mint egy virág, amit öntözni
kell... mert ha nem öntözik, akkor elhervad. Ezt tudom ajánlani...
Mit tud tanácsolni olyan Subud testvéreknek, akik a megnyitásuk közben nem
éreznek semmit, de még utána is úgymond késik a bizonyossag?
Olyan testvéreknek, akik megnyitásuk alatt nem éreznek semmit, nem tudok
más tanácsot adni, minthogy megvizsgálod a körülményeket. Volt e egy
résztvevő segítő a megnyitáson akinek a latihánja esetleg zavaró volt és
lekötötte az uj tag figyelmét?
És mi lett utána ezzel a Mariam Kibble-lel, aki ott volt a megnyításán?
Találkozott vele a későbbiekben?
Kérlek, ő még mindég él! Csilandakban él, már hosszú évek óta. Nagyon öreg:
ő most már kilencvenhat éves. Amikor utoljára voltam Indonéziában, akkor is
elmentem hozzá... Azelőtt nagyon sokat sétált és úszott - nyolcvan fölött is
mindég járt az uszodába - nagyon egészséges volt, de most már csak egy kicsit
sétál még... már nagyon öreg, de aranyos.
Jól tudom, hogy Margaret Wichmann volt az első, akinek Bapak változtatta meg
a nevét ?
Ezt nem tudom, lehetséges... Mariama (Margaret) Wichmann Angliában élt és ő
volt tulajdonképpen Bapak képviselője ott. Mert Bapakot jobban ismerte mint
mindenki más... úgyhogy nagy segítség volt. Nekem rengeteget segített, amikor
egyedül mentem vissza Portugáliába, nem volt ott senki Szubudban, csak
lassan csatlakoztak az emberek, mindég őt hívtam telefonon megkérdezni, na
most mit csináljak - sokat segített.
Neki is nehéz élete volt: mi volt a története?
Ő zsidó származású volt, és amikor jött Hitler Németországban, akkor ment ki
Angliába. Ez persze nagyon jó elhatározás volt, mert ott szabadon volt és aztán
ott találkozott Bapakkal. Később elment Indonéziába és ott élt egészen a
haláláig.
Subudban az ember sokat változik. Meg tudná mondani, hogy ennek a
változásnak mik voltak Önnél a fő stácioi? Volt e valaha krizisben? Mit tud
tanácsolni a mostani testvéreknek akik hasonló fejlődési problémákkal
küszködnek?
Fontos a megnyitandó tagnak már a megnyitás előtt elmondani, hogy a latihan
fejlődésének három foka van:
Sok megpróbáltatáson keresztül kellett mennie az életben: van e különbség
abban hogyan élte meg a tragédiákat akkor és hogyan viszonyul a
nehézségekhez most?
Hogyne, van különbség. De én annyiból szerencsés voltam, hogy együtt voltam
apósomékkal: köztünk olyan harmónia volt, hogy az tulajdonképpen mindenen
átsegített. Fogságban voltunk Németországban, a háború után nincstelenek
voltunk, de ez a harmónia közöttünk, ez mindenben támasz volt. Szerencsére
soha nem választottak el minket, együtt voltunk fogságban, együt voltunk
száműzetésben...
A hétköznapi életre vonatkozó döntésekben mennyire szokta használni a
tesztelést? Ha azt kell eldönteni példáúl hogy utazzon-e valahova, vegyen-e
valamit: mi az amit tesztelni lehet és mikor van az hogy magától kell tudja az
ember, hogy mi a jó és mi nem?
Én általában nem szoktam használni tesztelést saját dolgaimmal kapcsolatban.
Nagyon ritkán fordul elő hogyha vagy nagyon fáradt vagyok vagy gyorsan kell
dönteni valamivel kapcsolatban. Mi magunk kell hogy érezzük ezt. Ha kitartóan
latihánozunk meg fogjuk tudni érezni, felismerni, hogy mi a helyes megoldás -
és nincs szükség tesztelésre.
Mennyire fontos a szubudosok számára a vallásgyakorlat? Mennyire fontos ez a
Ön szamára?
Ezt a kérdést sem lehet röviden megválaszolni! Ezt Bapak többször
megválaszolta - arra emlékszem egész világosan, hogy amikor Bartók Éva
(Ilaina) kislányát kereszteltük (én vagyok a keresztanyja), Ilaina mondta, hogy Ő
nem akarta megkeresztelni Deanát, mert Szubud-csoda volt az ő születése (ez
is le van írva a könyvemben) és ezért neki másra nincs szüksége. De Bapak azt
mondta, hogy igenis szükséges Deana keresztelése, mert kell, hogy egy
felekezethez tartozzon, minthogy majd iskolába fog járni, stb.
Sokan kérdezik: ha a Szubud latihán direkt kapcsolatot teremt az Istennel,
minek kell még vallásgyakorlat?
Ezt Bapak nagyon szépen megmagyarázta. Ő azt mondta: mi itt élünk a világon,
tagok vagyunk mindenféle közösségekben, egymással érintkezésben, tehát
részt kell venni ezekben a dolgokban. Tehát, akinek vallása van, az jó, az
nagyon helyes. Az kell ahhoz, hogy ezen a világon együtt tudjon élni a többi
emberrel. Ezt ő nagyon alátámasztotta és azt mondta, hogy tulajdonképpen
mindenkinek kell, hogy vallása legyen.
És Bapak maga járt mecsetbe rendszeresen?
Azt nem tudom megmondani: Tudom, hogy ment mecsetbe, de hogy
rendszeresen-e, azt nem tudom...
Vannak olyan subudosok akiknek nehezére esik összeegyeztetni a Subudot és
a vallást (példáúl a kereszténységet). Hogyan látja a vallás és a Subud
viszonyát? Hogy definiálja a saját vallást?
Ez is olyan kérdés amit tulajdonképpen mindenkinek egyénileg kell megítélni.
Ami az egyiknek helyes, lehet a másiknak nem elfogadható. Itt megint a latihán
kitartó gyakorlása fogja megmutatni a helyes utat és az egymás megértését. Ezt
én sokszor tapasztalom.
Mégiscsak mennyiben különbözik a vallás és a Szubud gyakorlata?
Itt elmondom az én tapasztalatomat: mint uj Szubud tag azt gondoltam, hogy ha
áldozni megyek kell, hogy érezzem a latihánt. Ahányszor áldozni mentem,
vártam hogy érezzem a latihánt - de semmit sem éreztem. Mikor feladtam ezt a
várakozást és mentem áldozni, olyan erősen éreztem a latihánt, hogy el kellett
takarnom a boldogságtól ragyogó arcomat.
[ Hálás köszönetet mondunk Szekeres Ferencnek a videofelvételek elkészítéséért,
Bern Andreának és Dalnoki Fanninak a szerkesztési munkálatokért.
A videobejátszások szövege helyenként kissé eltér az írott szövegtől, mivel az
több utólagos szerkesztésen ment keresztül.
Kattintson a kockákra a videófelvételek lejátászásához.
Akkor jött hozzám Bartók Éva, a filmszinésznő, azzal a kéréssel,
segítsek neki mert bajban van. Egy közismerten inkább kellemetlen TV riporter
akar vele interjút csinálni Szubudról és ez őt aggasztja, mert nem tudja, hogy
mit mondjon. Elment Bapakot megkérdezni és Bapak azt mondta, hogy ne is
gondoljon rá, menjen oda, és ami jön azt mondja. Ezért megkért engem, hogy
menjek be a Bapak lakásába - ő majd szól, hogy engedjenek be - ott van egy
kis szoba, televízióval, amit Bapak szokott nézni. Oda üljek le, hogy azután
elmondhassam neki, hogy Bapak mit szólt az ő szerepléséhez. Hát én be is
mentem. Ott volt egy kis háromszemélyes dívány - az egyetlen ülő-lehetőség -
és leültem az egyik végébe. Rövidre rá bejött Bapak és felesége, és Bapak
leült mellém. Elég szűk volt a dívány, hárman ültünk rajta, és abban a percben,
hogy Bapak leült mellém, olyan belső vibrációt kaptam, hogy azt gondoltam
nem fogom tudni nézni a televíziót - de persze láttam. Érdekes volt, hogy a
riporter megfeledkezett Szubudról és Évát a filmkarierjéről kérdezte...
Amikor vége volt, Bapak kiment, de a vibráció nem szünt meg - másnap
délig! Nem aludtam egész éjjel... Azután sokszor volt alkalmam Bapak
közelében lenni, de ez az első erős tapasztalat nem ismétlődött meg.
Ez a történet nagyon nagy benyomást tett rám és háromszor az
életemben hasznát tudtam venni, mindég bámulatos eredménnyel! Volt úgy,
hogy minden ok nélkül megrágalmaztak (persze tévedésből) és ahelyett, hogy
ellenkeztem volna, bocsánatot kértem, ha akaratlaul is de talán megbántottam
az illetőt - azonnal, - némelyik sírva - kértek bocsánatot tőlem és örökké
barátok maradtak!
Mondtam nekik, hogy én csak látásból ismerem ezt a nőt és nem tudom,
miről beszél! "Nahát akkor - azt mondták - írunk neki egy levelet és kikérjük
magunknak!" Azt mondtam "Stop! azt fogjuk csinálni, amit Bapak csinált.
Dacára annak, hogy nem csináltam semmit, amivel megvádol, írunk neki egy
levelet, és megkérjük, hogyha valamit is cselekedtünk ami esetleg
megbántotta, bocsánatot kérünk." Kicsit vonakodtak, de mondtam, hogy "Ezt
így kell csinálni!" Hát megírtuk a szép levelet, hogy bocsánatot kérünk, hogyha
esetleg akaratlanul is valamit csináltunk, ami ártott neki.
Ez után nem hallottunk róla és a férje sem írt semmit... Egy évre rá
találkoztam ezzel a nővel és a nyakamba borult. Kérdeztem tőle, hogy miért
gondolta, hogy én annyi bajt okoztam neki? Azt mondta, hogy ő Indonéziában
élt egy ideig, tud indonézül és ahányszor indonézül álmodik az mindég igaz
szokott lenni. Akkor indonézül azt álmodta, hogy egy közismert segítő okozta
az ő minden baját - gondolta "Ki lehet az? Itt volt most egy nemzetközi segítő,
hát akkor biztosan ő az!" Most ő kéri, hogy bocsássak meg neki! Őszinte barát
maradt.
Megtanultam, hogy sose bizonygassuk az igazunkat, vagy ellenkezzünk.
Nem könnyű de hatásos. És fontos azt tudni, hogy sose üssünk vissza, - de
kérjünk bocsánatot ha esetleg valamit tettünk ami bántó volt - ha talán csak
gondolatban is! És ez csodát művel!
Ezt megkaptam levélben Indonéziában, és rögtön elmentem Bapakhoz
megkérdezni hogy mit tegyek ? És akkor Bapak - ez nagyon érdekes volt -
azt mondta, hogy latihánozni feltétlenül kell, de olyankor latihánozzak, amikor
a férjem nincs otthon, vagy mélyen alszik. Rendben van - gondoltam - de
akkor hazudjak a férjemnek ? Elhatároztam, hogy amit Bapak mond, azon
nem kell gondolkozni, csak csinálni kell.
Mikor hazamentem, nagyon érdekes volt a helyzet. Hónapokig - néha
éjjel felébredtem : na most lehet latihánozni - és ha nem aggódtam vagy
gondoltam, hogy is lesz, a férjem, mintha egy filmet leállítottak volna,
mozdulatlan maradt! Kimentem, latihánoztam, visszajöttem - meg se mozdult.
De ha úgy keltem fel, hogy "jaj talán felébred," akkor rögtön elkezdett
mozogni. Ez hónapokig tartott - nagyon érdekes volt ! És rájöttem, hogy amit
Bapak mond, azt csinálni kell - gondolkozás nélkül. Sose kellett mondanom a
férjemnek, hogy mit teszek, mert nem kérdezte : annyira meg volt győződve
arról, hogy nem latihánozok. És aztán egy év múlva egy autóbalesetünk volt,
amikor csodásan megmenekülve, nyíltan tudtunk beszélni minderről. Aztán
már az ő tudtával csináltam a latihánt!
Valaki mesélte, hogy amikor először ment vacsorázni Bapak-al és a
családjával egy étterembe, figyelmes lett rá, hogy a női családtagok
összenevetnek - és megkérdezte hogy miért nevetnek. Azt felelték, hogy a
szakácsnak fáj a feje! Az illető szeretett mindennek utánajárni és exkuzálva
magát felkelt és kiment a konyhába. Kérte, hogy a szakáccsal szeretne
beszélni. Azt a feleletet kapta, hogy nem beszélhet vele mert annyira fájt a feje,
hogy haza ment.
Sajnos Rohanawati korán halt meg de nekem az a nagy boldogságom,
hogy az ő lánya Isni Astuti az én mennyem... mert ő is egy kiváló, aranyos
egyéniség.
Ő nagyon érdekes, mulatságos ember volt, az egész világot beutazta, mint
újságiró, aztán az Egyesült Nemzeteknél volt a gyermeksegítésben (UNICEFnél)
és az egy nagy passziója volt, gyerekekkel foglalkozni... Sok mindent
lehetett tőle megtudni, sok mulatságosat is tudott mesélni - írt is több könyvet,
érdemes elolvasni.
Eredetileg velem nem akart megismerkedni, mert mint fiatalember
kommunista volt és minthogy nagyon megszerette Sharif-et, félt hogy az
arisztokrata anyja kiábrándító lesz. Angliában, Sharif lakásán találkoztunk, és
alig beszélgettünk pár szót rácsapott az asztalra "a mindenitt!! ő színvak!" Az
saját fekete bőrére célzott... barátok maradtunk a haláláig.
Nagyon fontos, hogy a Szubud tagok hallgassák meg vagy olvassák Bapak és
Ibu beszédeit. Nagyon sokat kapunk ezekből!
Ezt úgy tudom megmagyarázni, hogy egy eddig nem ismert belső békét
éreztem, ami egy gyönyörű érzés volt. Ehhez hozzájárult, hogy azt mondták
nekem a megnyitásom után, hogy Bapak azt mondja: "Legyetek szorgalmasak
a latihán gyakorlásában és akkor minden megadatik nektek."
Be diligent with your exercises and everything will be given you.
"Minden" az sok. Ez volt ami arra késztetett, hogy még Irak-ban is, (mint
tapasztalatlan uj Szubud tag) ahol 5 évet töltöttem, és ahol nem volt más
Szubud tag, mindég feljegyeztem magamnak a latihán napokat. Az utolsó évben
- örömömre - egy diplomata feleségének át tudtam adni a kapcsolatot és együtt
tudtunk latihánozni.
Kétségem soha nem volt, mert közben Bapak maggyarázó előadásait
is tudtam olvasni, és minden évben - az iraki forró nyarat elkerülendő - férjem
visszaküldött Europába, amikor mindég elmentem Coombe Springsbe és
többszemélyes latihánokban vettem részt.
Ezért fontos a megnyitás előtt, hogy a segítők olyan latihánt "kérjenek" ami nem
zavarja a megnyitandó tagot - és a segítő ne az óra szerint időzítse a latihánt,
hanem a megnyitandó tag szerint, - vagyis, a saját megkapása szerint.
Ha egy tag nem érzi a latihánt, mondhatjuk neki, hogy az Istentől mindég
lehet kérni - és a lejobb mód névvel kérni, tehát ha Annának hívnak akkor
mondhatod: Istenem, kérem, segítsd Annát. (Please God help Anna) Ez
mindannyiunkra vonatkozik - amikor van egy kérésünk.
1 FELÉBREDÉS
2 ELŐKÉSZŰLÉS (ami lehet némelyeknek egy nehéz tisztulási
időszak amikor szükségük van segítségre)
3 TUDATOSSÁG - MEGÉRTÉS.
Persze hogy én is estem át krízisen, amit azonban nagyrészt a férjem (az
anyjától örökölt) iszákossága okozott - és ugyanakkor kisérteties
megnyilvánulások is voltak a házunkban - Rendszerint akkor latihánoztam ha
egyedül voltam otthon és olyankor erős ütés volt a fejem felett a menyezeten.
Mindjárt felszaladtam a padlásra de semmit sem találtam. Volt sok egyébb
megnyilatkozás és mindez fejfájást és álmatlanságot okozott. Ez ellen úgy
védekeztem, hogy elköltöztem egy ismerősöm kis kerti házába k.b 30 km.-re az
otthonunktól. Bapakot olvastam és latihánoztam - azonnal rendbe jöttem és jól
aludtam.
István fiam elintézte, és a férjem hozzájárult, hogy először életemen
Indonéziába menjek, ahol 4 hónapig voltam. (Boldogan!) Ott, az első két
latihánban minden krizist kiadtam magamból.
Nehéz általános tanácsot adni krízisben lévő testvéreknek, mert minden
krízis és minden tag más! A segítőknek teszteléssel kell eldönteni, hogy mire
van szükség. Csak azt lehet tanácsolni a tagoknak, hogy kérjenek segítséget a
segítőktől! Olvassák Bapakot! és fogadják el azt, hogy minthogy megkapták a
latihánt - minden ami velük történik - bármilyen nehéz! az az ő javukra van. És
ha kitartanak a latihán mellett hamar rendbe is jönnek. Az én zapasztalatom,
hogy egész Szubud életünkben nagyon fontos az ELFOGADÁS és a
TÜRELEM.
Van egy testvérünk aki mindent folyton tesztel. Ez nem helyes, mert . már
nem is próbálja magában érezni. Nekünk pedig arra kell törekednünk, hogy
megérezzük azt amire szükségünk van. Például mostanában sokszor kell
nekem Magyarországon kérdésekre válszolni interjukon stb. és nem is gondolok
rá előre, nem készülök fel. Csodálatos, hogy ilyenkor mindig azt mondom amit
kell, és ami talán hatásos.
Nem lehet előre megmondani, hogy (ahogy Te kérdezed) "mi az amit
tesztelni lehet" vagy "mikor kell magától tudni az embernek hogy mi jó és mi
nem". Nekünk magunknak kell megítélni, hogy mikor - mit teszteljünk. Ha jól
emlékszem az egyetlen dolog amiről Bapak kifejezetten azt mondta, hogy ne
teszteljük, ha élettárs megválasztásáról van szó.
(Emlékszem egy esetre amikor valaki kérte, hogy teszteljek vele, hogy egy
bizonyos férfit válasszon e meg élettársának. Annyira kérte, hogy megteszteltem
vele: ő azt kapta, hogy nagyszerű lesz - én viszont azt kaptam, hogy nagyon
rossz lenne. Persze a saját tesztelése után cselekedett és a házasság nagyon
szerencsétlen volt - hamarosan el is váltak... Most is még említi, hogy bárcsak
az én tesztelésemet követte volna...)
Minthogy Szubud nem egy vallás, tehát nem pótolja a vallást. A latihán
mellett nekem főleg fontos az ima. Ugy a katolikus, mint a muzulmán ima:
mindkettőt gyakorlom. Nem az én választásom volt a muzulmán vallás. Ez olyan
fokon lett az Istentől belém ültetve, hogy el kellett fogadnom. T.i. Iraqban
ahányszor hallottam a Koránt mindig utána el tudtam mondani egy egész részt,
anélkül, hogy tudtam volna arabul, vagy értettem volna az értelmét! Elmondtam
ezt az iraki barátnőimnek, hogy magyarázzák meg mit mondok. Őket ez annyira
meghatotta, hogy arab ruhába öltöztetve elvittek a mecsetekbe...stb. Ez
pontosan le van írva a könyvem második kötetében.
A vallás és a Szubud gyakorlata teljesen más. Ez, azt hiszem, elég
világos. A vallást egy megszabott módon kell gyakorolni, az imák elő vannak
írva. Meg van mondva, hogy mit és hogyan kell hinnünk. Úgy a katolikus mint a
muzulmán vallásban - és a többi vallásban is. Szubudban nincs előírt ima nincs
Biblia vagy Korán. Semmi sem kötelező - minden rád van bízva, mert ha latihánt
szorgalmasan gyakorolod, akkor idővel megkapod azt amire szükséged van.
Persze nagy segítség ha Bapak beszédeit olvasod - ami csak tanács és
nagyszerű magyarázat.
Nekem szerencsére nincs mindezzel problémám. Példa erre a katolikus
gyülekezetben az én válaszomra a reakció: sok Irakkal kapcsolatos kérdés után
azt kérték, ezekután mondjam meg, hogy katolikus vagyok, vagy muzulmán. Azt
mondtam, könnyű ezt megválaszolni: én egy katolikus muzulmán vagyok! Erre
az egész katolikus kongregáció felállt és lelkesen tapsolt...!
Az én katolikus pap gyóntatóm teljesen elfogadta az én helyzetemet
amikor 1958-ban Szubud tag lettem - amikor elmondtam neki a Coombe
Springs-i megnyitásomat, azt mondta "legszívesebben én is oda mennék"!!
Az én tapasztalatom, hogy ha latihánozunk jobban megértjük a
vallásunkat - mi jön az Istentől és mi az amit az emberek tettek hozzá. Ez nem
kutatásból ered, hanem spontán megértésből, megkapásból.
Van olyan katolikus pap aki elítéli Szubudot mert nem működik Krisztuson
keresztül. Persze nem olvasta azt a könyvet amelyben összegyüjtötték Bapak
mondásait Krisztusról - "The Light of Christ".
Az intejút Leonasz Alex készítette és Takács Levente publikálta az interneten. ]